1

Téma: SNS pilot kompatibilita

Ahoj, prosím o radu. Po mnoha letech jsem zakoupil nové boty Atomic Worldcup Skate. Staré boty Salomon systém SNS pilot, jedny z prvních, měly posunuté hrazdičky o cca. 10mm a kolmou špičku boty. Nové boty mají špičku zešikmenou. Jsou nové boty kompatibilní se všemi systémy SNS PILOT? Musím vázání na starých lyžích nějak posunout? Těžiště je nyní asi trochu jinde. Případně jaký je rozdíl mezi vázáním SNS PILOT CARBON RS a SNS Pilot Race Skate( to mám na všech lyžích) Předem moc děkuji za reakci.

2

Re: SNS pilot kompatibilita

Nové boty (RS17) jsou určitě kompatibilní se všemi vázáními Pilot, od starších (RS10) se liší pouze posunutou pozicí os (špička boty více přesahující před přední osu), samotná rozteč os je zachována. Nové provedení má údajně nějaké výhody vysvětlované marketingovou pohádkou. V praxi však rozdíl prakticky není (můj osobní dojem), případně snad pociťovaný leda špičkovými lyžaři. O nutnosti posunout vázání při přechodu na RS17 boty jsem nikde žádné informace neobdržel, ani by to nedávalo smysl. Navíc v případě vrtaného (SNS) vázání je na rozdíl od NIS desky (NNN) změna pozice bezpředmětná.

Rozdíl mezi oběma typy vázání je pouze v designu, obě splňují stejnou normu (pozice šroubů, upnutí přední osy a plechového háčku pro zadní osu). Pilot Race Skate je pouze jinak pojmenované starší Salomoní Pilot Equipe Skate (v barvách Atomicu), zatímco Pilot Carbon RS je akorát inovované (vylehčené) provedení (karbonové díly) téhož. Funkčnost obou by měla být identická.

Podle mých osobních zkušeností a vědomostí ohledně SNS vázání nemusíš mít žádné obavy a můžeš všechny své lyže s různými variantami SNS Pilot Skate vázání bez problémů používat s oběma variantami bot. Problémy s kompatibilitou mezi RS10 a RS17 nastávají pouze u flexorových vázání (klasika), nikoli v případě Pilot vázání (plechový háček).

3

Re: SNS pilot kompatibilita

Díky moc. Myslel jsem si to, ale to zkosení špičky opravdu nechápu z hlediska funkčnosti...Chápu to z hlediska "marketingu" asi bude problém boty nacpat do vázání s flexory.

4

Re: SNS pilot kompatibilita

Řadu roků (cca od přelomu 80. a 90. let) Salomon používal systém vázání SNS Profil (1 osa, rozdíl mezi klasikou a skate pouze v tvrdosti flexorů). Pak nějak na přelomu tisíciletí přišel s revoluční inovací, se systémem Pilot (bez flexoru, na místo toho pružně uchycený háček na druhou osu, RS10). Nejprve skate verze, ta se docela ujala (sám s ní mám vesměs pozitivní zkušenost) a prodává se dodnes. O pár let později přišla klasická verze Pilota, ale ta se z různých příčin neujala a zanikla (alespoň závodní manuální verze, turistická nášlapná - Pilot Sport Classic ještě žije). Po neúspěchu klasického Pilota se Salomon vrátil k flexorům a vypustil nový typ vázání (Propulse RC), který se od starších flexorových (Profil Classic) liší právě tou posunutou pozicí osy na botě (RS17) a následně odlišným tvarem flexoru. Tolik fakta, dále už moje spekulace. Salomon zřejmě nechtěl natvrdo přiznat chybu a slepou uličku vývoje navíc by prostý návrat k zavedenému systému nebyl marketingově vhodný. Tak vyvinuli nové vázání s omezenou zpětnou kompatibilitou (aby byli zákaznící motivovaní utrácet za novoty) a zdůvodnili to marketingovou pohádkou o větší efektivitě (kdyby to bylo tak horké, jistě by s tím vyrukovala i konkurence). Když už to bylo vyvinuto pro klasiku, nacpali nový typ podešve také do top skate bot (nižší modely mají stále RS10). U skate (Pilot) problém s RS10 a RS17 není, protože před špičkou je volný prostor. U klasiky (flexory) problém s kompatibilitou nastává, protože jiný tvar dosedu špičky vyžaduje jiný tvar flexoru. Původní Pilot (RS10) boty se bez problémů vejdou do starého vázání Profil, do Propulse se také zapnou a fungují, akorát špička nemá na flexor optimální dosed a ten se divně mačká (možná zkrácená životnost?) ale použitelné to je. Nové Pilot (RS17) boty se však do Profil vázání nevejdou, leda řezat flexor (osobně jsem netestoval, ale údajně to použitelné a funkční je). Vyčerpávající přehled kompatibility SNS bot a vázání je k dispozici zde http://www.nordicskiracer.com/news.asp? … IDBg31BA7E

Právě ta problematická kompatibilita mezi jednotlivými generacemi a verzemi SNS vázání je hlavní bolestí tohoto systému (NNN tímto problémem netrpí). Zřejmě však nebude dlouho trvat a tyto záležitosti budou historií. Loni Salomon představil převratnou novinku, systém vázání Prolink, viz. http://forumbezky.nyc-sport.cz/viewtopic.php?id=2101 kompatibilní s NNN (flexory, dva tenké hřebínky). Dá se předpokládat, že SNS dříve či později zanikne (gumičky budou věčné, zatímco plechový háček na pružince zůstane slepou evoluční větví). Jako uživatele SNS mě to na jednu stranu netěší, na druhou stranu by takový vývoj měl blahodárný efekt v podobě sjednocení všech běžeckých vázání od různých výrobců do jedné normy a následnou univerzální kompatibilitu (stav už dlouho panující ve sjezdovém lyžování).